Senja kommune Barnevern

Saksbehandler barnevern

 

 

Barnevernstjenesten i Senja-Sørreisa består av 24,3 årsverk med svært dyktige og dedikerte ansatte. Vi er organisert etter «spesialistmodellen» og har fire avdelinger.

Som følge av vertskommunesamarbeidet med Sørreisa trenger vi flere ansatte og lyser derfor ut 3*100% faste stillinger som saksbehandler. I tillegg kan det bli mulig ledig vikariat.

I barnevernstjenesten i Senja-Sørreisa har vi over år satt store kvalitetskrav til oss selv, og vi ønsker stadig å utvikle tjenesten og vi er opptatt av at struktur og rutiner er i tråd med lovkrav. De aller fleste har en eller flere spesialiseringer, noe som gjør at vi holder faglig høy standard.

Som ansatt i tjenesten gjør du en svært viktig jobb med på å gi barn og unge i kommunen gode oppvekstsvilkår og med å gi barn og familiene deres hjelp og bistand slik at barn og unge i Senja og Sørreisa kommuner skal ha trygge og gode rammer.

Vårt mål er at alle ansatte skal ha master eller relevant videreutdanning for å møte nye lovkrav om kompetanse som kommer fra 2031. I den forbindelse har kommunen svært gode ordninger for ansatte som tar videreutdanning både ift permisjonsdager med lønn samt øvrige økonomiske ordninger.

Ansatte avlønnes etter godkjent kompetanse innenfor feltet, for eksempel gjennom kompetansetillegg, tverrfaglig spesialistlønn eller masterlønn.

Stillingen er organisert i barnevernstjenesten og er administrativt underlagt barnevernsleder, hvor fagansvarlig er nærmeste leder i fagutøvelsen.

 

Arbeidsoppgaver for stillingen:

  • Saksbehandling etter Lov om barneverntjenester og gjeldende rutiner
  • Generelt råd og veiledningsarbeid samt forebyggende virksomhet
  • Representere kommunen i samarbeidsfora så vel som i barneverns- og helsenemnda eller i øvrig rettsapparat
  • Inngå i akuttvakta med rullerende vaktordning med ukesvakt ca hver 16. uke
  • Det må påregnes reisevirksomhet i stillingen og noe arbeid utover vanlig arbeidstid.

 

Kvalifikasjonskrav:

  • Barnevernspedagog eller sosionom, gjerne med mastergrad. Kandidater som ikke fyller kravene jf. krav om kvalifikasjon for jobb i kommunalt barnevern vil inngå i tjenestens kompetanseplan med tilhørende ordninger for permisjon og øvrige økonomiske ordninger
  • Forutsatt relevant erfaring vil annen bachelor, evt master innenfor pedagogiske /relasjonelle og juridiske retninger kunne bli vurdert.
  • Erfaring fra barnevernstjenestens målgruppe- fortrinnsvis fra barnevernstjenesten.
  • Relevante kurs/videreutdanninger vil bli vektlagt
  • Tydelig og nyansert norsk muntlig og skriftlige fremstillingsevne
  • God dokumentasjonsevne og forståelse for dokumenteringskravet i loven.
  • Førerkort klasse B

 

Personlige egenskaper:

Senja kommunes verdier er Fremoverlent, Raus og Bærekraftige. Vi søker ansatte som etterlever disse verdiene.

  • Du jobber systematisk, selvstendig, strukturert og er ryddig
  • Du ønsker å sette positive spor i barnets liv
  • Du er lojal i forhold til de krav som stilles som ansatt i Senja kommune og til de krav lovgiver har gitt for faget.
  • Du har evne til å omstille deg raskt til å utføre andre oppgaver
  • Du har gode relasjonelle ferdigheter
  • Du liker å samarbeide i team, internt og med samarbeidspartnere
  • Du mestrer uforutsigbarhet i hverdagen, tåler et høyt arbeidstempo og utviser fleksibilitet i forhold til arbeidsoppgaver
  • Du håndterer konflikter på en god måte

 

Vi tilbyr:

  • En GOD arbeidsplass med stolte og glade medarbeidere
  • En arbeidsplass hvor vi har stor tillit til hverandre, psykologisk trygghet og stort engasjement og vilje til fagutøvelse med fokus på barnets beste og forsvarlighet i arbeidet.
  • En arbeidsplass som ivaretar både de tjenestelige, faglige og personlige behov i enkeltsaker
  • Varierte og faglig utfordrende arbeidsoppgaver, til tider i en hektisk og uforutsigbar hverdag
  • Fast veiledning
  • Årlige fagdager som en del av kompetanseplanen
  • Godt arbeidsmiljø med mye humor, varme og omsorg
  • Lønn etter kvalifikasjoner og gjeldende tariffer/avtaler
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger i KLP
  • Tilsetting etter gjeldende lover, reglement og tariffavtaler

Politiattest, ikke eldre enn tre måneder må fremlegges ved ansettelse for alle som jobber i barneverntjenesten- jf. barnevernloven § 12-11
Vi ønsker et arbeidsmiljø preget av mangfold, og at våre ansatte skal gjenspeile befolkningen for øvrig. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett alder, funksjonsevne, kjønn ( vi ønsker oss flere menn på laget), eller minoritetsbakgrunn. Vi legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.

Etter søknadsfristens utløp vil det bli satt opp en offentlig søkerliste inneholdende navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune for hver søker. Det kan gjøres unntak fra innsyn for opplysninger om en søker dersom vedkommende selv ber om det. Opplysninger om en søker kan bli offentlige selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge vil søkeren bli varslet om dette.

Vi oppfordrer deg som tenker at dette høres spennende ut om å ta kontakt med leder Inger Slettum Olsen- tlf 416 50655. Hvis det er slik at du kjenner noen som jobber her, eller ønsker å snakke med en saksbehandler om jobben synes vi det bare er fint at du gjør det.

 

 

Søk her

 

 

  • Fylke: Troms
    Jobbtype: Fast
    Heltid/Deltid: Heltid
    Arbeidstid: Dag
    Sektor: Oppvekst
    Stillingstype: Barnehage
    Søknadsfrist: 03.11.2024
    Tiltredelse: Snarest
    Arbeidssted: Barnevernstjenesten i Senja-Sørreisa

 

Kontaktpersoner:

Inger Slettum Olsen
tlf: +47 41650655

 

Hjemmeside:

www.senja.kommune.no

 

Adresse:

Rådhusveien 8 9300 Finnsnes

 

Senja kommune Barnevern

Senja kommune har i underkant av 15 000 innbyggere og er en av de største innen fiskeri‐ og sjømat i Norge. Kommunen yter tjenester til innbyggere og brukere i ulike livsfaser – med andre ord fra krybbe til grav. Hovedoppgaver er å bidra til god samfunnsutvikling, levere velferdstjenester til innbyggerne og legge til rette for lokaldemokratiet.
Vi er en nasjonalparkkommune og ble Årets fyrtårnkommune for barn og unge 2022, kåret til årets skandinaviske reisemål av National Geographic og tildelt hederlig omtale for sin kommunikasjonsstrategi og formidling i 2022 – som en av tre finalekandidater til Nordnorsk kommunikasjonspris. I år ble Ski Classic finalen i 2023, Summit 2 Senja, utpekt til det beste arrangementet blant velkjente løp som Marcialonga og Vasaloppet.
Senja kommune opplever en positiv utvikling i næringsliv, industri – eks. ferrosilisiumproduksjon – sjømat og fiskeri, landbruk, energi, reiseliv, handel og service. Sterkt lokalt eierskap og aktører som tar et betydelig samfunnsansvar, er viktig for utvikling av hele samfunnet.
Vi har mål om å være en raus, framoverlent og bærekraftig kommune, og bruker verdiene våre aktivt for å skape gode tjenester for brukere, innbyggere og samarbeidspartnere.
Vi forventer av våre medarbeidere at de skal være bevisste på sin del av ansvaret for kommunens samfunnsoppdrag, og oppmerksomme på sin betydning for brukernes opplevelse i møtet med kommunen. Sammen utvikler vi kvalitet og effektivitet i tjenestetilbudet, gjennom å satse på medarbeiderne våre sin kompetanse og et godt samarbeid mellom de folkevalgte, lederne og de ansatte.
Du finner mer informasjon om tjenestene våre og nyheter fra kommunen her på vår hjemmeside og i sosiale medier Facebook, Instagram, Linkedin og YouTube.

Del stillingen

Selskap

Senja kommune

Kontaktinfo

  • Inger Slettum Olsen
  • Tittel:
  • E-Post:
  • Mobil/Tlf: +47 41650655

Lokasjon

  • Finnsnes

Søknadsfrist

November 3, 2024